Ung_kvinde_smiler_computer_content-header_768x384

Generation Z på arbejdspladsen

Spørgsmålet om, hvordan man leder på tværs af generationer, fylder mere og mere. Men der er faktisk ikke så langt imellem dem.

Aldrig har der været så mange generationer på arbejdsmarkedet på samme tid. Derfor er det også helt naturligt, at der kan opstå gnidninger eller konflikter, når generationerne mødes på tværs.

Særligt generation Z, som er født mellem 1996 og 2015, indfinder sig i disse år på arbejdsmarkedet med krav og forventninger til arbejdspladsen. Som leder bør du lytte til den yngre generation og være nysgerrig på deres input, for i langt de fleste tilfælde sætter de ord på det, vi alle gerne vil have.

De fleste af os foretrækker at arbejde et sted, hvor vi kan identificere os med arbejdspladsens værdier og formål. Det springende punkt er, at Z’erne ikke er bange for at sige det højt og italesætte deres behov og forventninger. Det er helt legitimt.

Empatiske og relationelle ledere

Generation Z ser det ikke som et svaghedstegn at efterspørge blødere sider af ledelse. Det er en generation, der i større omfang end tidligere generationer, insisterer på at blive mødt af ledere, der mestrer det empatiske og relationelle. Det er egenskaber, du som leder helt generelt, kommer lang med.

Som leder er du en rollemodel, derfor er det vigtigt, at du ikke kun viser dine styrker, men også tør vise sårbarhed.

Du skal være med til at skabe psykologisk tryghed og åbne for, hvad du selv synes er svært. På den måde viser du dine medarbejdere, at det er okay at stille et ekstra spørgsmål, hvis man er i tvivl, og at usikkerhed er en følgesvend for os alle.

Når du som leder sætter ord på det, du selv synes er svært, er du med til at punktere myten om det perfekte arbejdsliv. Det har stor værdi, især overfor generation Z, der er vokset op i en massiv præstationskultur.

Det er vigtigt at få talt om, at arbejdslivet er lidt af det hele. Der er dage, hvor det hele går op i en større enhed. Men der er også meget andet. Og det er okay. Det er ikke det, der skal afgøre, om man er en fiasko eller en succes.

Tre gode råd til ledelse af generation Z

  1. Vær nysgerrig
    Nysgerrighed overfor dine medarbejdere er vigtigt, det gælder ligegyldig hvilken generation, de er fra. Men særligt hos generation Z, har den stor værdi. Hvis du vil skabe en stærk, autentisk og tæt relation, skal du vise oprigtig nysgerrighed. Fortæl medarbejderen allerede fra første ansættelsesdag, at personens viden har stor værdi. Som ny kan man nemlig tvivle på, om det er OK at stille spørgsmål eller endda være uenig. Hvis du som leder inviterer til medarbejderens input, legitimerer du nysgerrigheden. Og medarbejderen vil føle, at input er velkomne og værdsat.
  2. Giv feedback og anerkendelse
    En sund feedbackkultur skaber retning, trivsel og gode rammer for samarbejde. Sørg for at anerkende din medarbejder, når personen mestrer opgaver og giv konstruktiv feedback, når du oplever udviklingsområder. En tæt og hyppig dialog med din medarbejder skaber trygge rammer. Brug de løbende dialoger til at blive klogere på personen og til at forventningsafstemme. Forklar hvad der forventes, men sørg også for at give plads til, at medarbejderen selv kan bidrage med ideer. Generation Z er kendt som en ambitiøs generation, som ønsker at være involveret i beslutningsprocesser og at deres bidrag værdsættes og belønnes.
  3. Fremhæv mening og formål
    De fleste af os har behov for forstå meningen med vores arbejde og føle, at vi gør en forskel. Det gælder også for generation Z. Så sørg som leder for at tydeliggøre og kommunikere det overordnede formål med virksomhedens mission. Det kan fx være at vise, hvordan medarbejderens arbejde bidrager til et større samfundsmæssigt mål. Med udgangspunkt i din medarbejders værdier kan du hjælpe personen med at se mening og mål i arbejdet. Tag dig tid til at forstå, hvad der motiverer hver enkelt medarbejder, og hvordan deres personlige værdier kan integreres i arbejdet.

Vil du vide mere?

ldre_kvinde_i_grn_drbningarticle-card_576x324

Undgå diskrimination

Kom diskrimination til livs. Brug tjeklisten, hvis du vil forebygge diskrimination – eller hvis der er diskrimination i dit team.

Mand_til_mde_article-card_576x324

Onboarding med succes

Nye medarbejdere skal føle værdsat fra første dag. Få de gode råd til, hvordan du onboarder med succes.

Kolleger_griner_article-card_576x324

Tilknytning til arbejdspladsen

Skab de bedste betingelser for, at dine medarbejdere føler tilknytning til arbejdspladsen og har lyst til at bidrage.